Michael Linthorst
9 december 2013 14:11
door Michael Linthorst
Categorie:
eMail Marketing

E-mail Marketing TIP: Personalisatie en deliverability voor betere e-mailresultaten

E-mailmarketing levert resultaat en we leren constant nieuwe methodes waarmee je de resultaten van e-mailcampagnes verbetert. Twee van deze methodes die bijdragen aan de optimalisatie van de resultaten van een e-mailing zijn: personalisatie en deliverability.

Aan de hand van de ervaringen van Drukland.nl, een online drukkerij, gaan we in dit artikel dieper op personalisatie en deliverability in.

Relevantie via personalisatie

Door middel van personalisatie maak je een e-mailing een stuk relevanter en aantrekkelijker voor de ontvanger. Denk daarbij aan bijvoorbeeld het versturen van nieuwsbrieven op basis van interesses, handelingen in het verleden of demografische kenmerken. Daarnaast zijn er nog verschillende andere event driven of transactionele e-mailcampagnes waarbij je specifieke gegevens of gebeurtenissen binnen de customer life cycle gebruikt om de klant met een relevante en persoonlijke boodschap te benaderen.
Er wordt al vaker gebruikt gemaakt van personalisatie in teksten. Maar je kan nog meer personaliseren! E-mailmarketeers maken nog vrij weinig gebruik van het personaliseren van afbeeldingen in nieuwsbrieven. Drukland.nl heeft dit op een effectieve manier toegepast in een nieuwsbrief gericht op de verkoop van kerstkaarten.

Personalisatie bij Drukland.nl

Drukland.nl trachtte met een e-mail zijn online opmaaktool onder de aandacht te brengen. In deze tool kan de klant kerstkaarten, maar ook ander drukwerk online ontwerpen, door afbeeldingen, logo’s en teksten aan te passen. Aangezien kerstkaarten als een persoonlijk product gezien worden, besloot Drukland.nl om de afbeelding in de betreffende e-mail te personaliseren op individueel niveau.

Drukland.nl heeft zijn database onderverdeeld in twee duidelijke doelgroepen: bedrijven en consumenten. Zakelijke klanten en consumenten versturen kerstkaarten met een verschillende tekst en tone-of-voice. Daarom is er gekozen deze twee groepen te splitsen:
• De groep zakelijke klanten ontvingen een afbeelding van een kerstkaart met de tekst:
[Bedrijfsnaam] wenst u fijne feestdagen.
• De groep consumenten ontving een afbeelding van een kerstkaart met de tekst:
Familie [Familienaam] wenst u fijne feestdagen.

E-mailMarketing tip: Personalisatie en Deliverability als stimulans voor verbeterde e-mailresultaten

Werkwijze:

Drukland.nl filterde de zakelijke klanten op basis van gegevens zoals een bedrijfsnaam, KvK-nummer of een ‘info@’ e-mailadres. Als een bedrijf geen van de drie kenmerken had, werd deze in de groep consumenten geplaatst.

De resultaten van deze gepersonaliseerde nieuwsbrief zijn vergeleken met de resultaten van een standaardnieuwsbrief, die qua inhoud overeenkomt. De gepersonaliseerde nieuwsbrief scoorde een stuk beter dan de niet-gepersonaliseerde versie met een hogere doorklikratio (+ 13,7%), een hoger aantal conversies (+ 34,6%) en een hogere conversiewaarde (+ 37,2%).
Zo zie je maar dat het personaliseren van afbeeldingen ook zeker zijn vruchten afwerpt.

Deliverability

Een gepersonaliseerde e-mailing trekt sneller de aandacht en converteert beter dan een standaard e-mail zoals je hierboven ook al zag. Daarbij is het wel van belang dat je klant de e-mail meteen in zijn inbox ontvangt en kan openen. Een gepersonaliseerde e-mail heeft immers pas nut als deze niet geblokt wordt door een spamfilter. Zorg er daarom voor dat je deliverability op orde is. Dat doe je op verschillende manieren:

• Zorg ervoor dat je authenticatiegegevens correct zijn ingesteld (daarmee bedoelen we je verzendadres, SPF, SenderID, DKIM en eventueel DMARC).
• Verwerk te allen tijde direct je afmeldingen, foutmeldingen en spamklachten zodat je beschikt over een schone verzendlijst.
• Hou je e-mailreputatie in de gaten.
• Test je e-mails voor verzending

Nog een andere methode om je deliverability te optimaliseren is ervoor zorgen dat je op s’werelds grootste whitelist komt te staan. Dat doe je door je te laten certificeren bij Return Path. Op de whitelist van Return Path komen en het certificaat ‘Certified Sender’ krijgen, heeft onder andere de volgende voordelen:

• Whitelisting voorkomt dat de e-mail in de spamfilters van een e-mailprogramma terecht komt.
• Je afbeeldingen worden standaard getoond. Hierdoor hoeft de ontvanger niet eerst aan te geven dat de afbeeldingen weergegeven kunnen worden.
• E-mailprogramma’s blokken links om de lezers tegen spam en virussen te beschermen. Dankzij Return Path certificering worden je links altijd aanklikbaar.
Personalisatie & Deliverability: een sterke combinatie

Personalisatie in je e-mailings kan je doorklikratio, conversiepercentage en omzet aanzienlijk laten toenemen. Met gepersonaliseerde afbeeldingen en teksten trek je direct de aandacht van de lezer in zijn inbox. Door daarnaast te zorgen dat je deliverability op orde is, zorg je ervoor dat je e-mailings beter ontvangen en gelezen worden.

Bij elkaar zijn personalisatie & deliverability een sterke combinatie, voor een optimaal resultaat van je e-mailings. Heb je ook goede ervaringen? Deel ze voor iedereen in de reacties.

Reacties