Michael Linthorst
6 november 2013 16:27
door Michael Linthorst
Categorie:
eMail Marketing

E-mail Marketing TIP: Hoe valt je e-mail op in de inbox?

E-mail Marketing geeft hoge opbrengst. Om de conversie te verhogen hieronder weer een aantal tips hoe je meer kan halen uit jouw e-mail campagnes.

** Symbolen in je onderwerp, doen of niet doen? **

Toch even naar die kop met sterren gekeken? Leuke eye-catcher niet!? Maar werkt het ook voor je e-mailcampagnes? Verhoogt het gebruik van symbolen in je onderwerp de open ratio en click-through ratio of levert het een verwijzing naar de spambox op? Ik zie steeds vaker e-mails met symbolen in het onderwerp langskomen, dus ging ik eens kijken of het ook echt werkt.

☺ Waarom symbolen gebruiken in je onderwerp? ☼

Geef toe, je bent sneller geneigd te lezen wat er in het onderwerp staat als er symbolen bij staan. Het trekt nu eenmaal sneller de aandacht dan enkel wat stukken tekst. Kijk eens naar de inbox hieronder.
E-mail Marketing TIP- symbool in onderwerp mailing
Je keek vast als eerste naar de e-mail van Agradi.

Het gebruik van symbolen in de onderwerpregels van e-mails is niet nieuw. Het kan al langer dan vandaag maar organisaties zijn er bang van. Dat kan ergens te maken hebben met de idee dat e-mails met een symbool in het onderwerp linea recta in de spambox verdwijnen. Maar dat is niet zo!

Het gebruik van symbolen in je onderwerp levert zelfs een hogere open en click-through rate op. Meer nog, uit onderzoek bleek dat die open rate tussen de 15% en 56% hoger kan liggen naargelang het symbool dat je gebruikt.
• De meest gebruikte symbolen zijn (in volgorde van gebruik): ♥ ★ ☼ ♫ ☀ ✿ ☆ ♡ ⇒ ☺ ❤ ✈ ✞ → ☂
• Van de vijf meest populaire symbolen leverde het zonnetje de hoogste open ratio van 14,9%
• Vliegtuigen (✈) zorgden voor een toename van 10,7% in uniek open ratio, terwijl paraplu’s (☂) een toename van 50% opleverden

◘ Tips die van pas komen bij het gebruik van symbolen ♥

Voordat je nu van start gaat met het pimpen van je onderwerpregel, nog even vier tips die van pas komen:

1. Kies het juiste symbool in je e-mail onderwerp
Net als een persoonlijke en relevante tekst in je onderwerp, trekt een relevant symbool sneller de aandacht. Zorg er dus voor dat het symbool ook aansluit bij de boodschap die je brengt.
E-mail TIP - met symbolen conversie verhogen.
Bovenstaand voorbeeld sluit bijvoorbeeld leuk aan bij de rest van de onderwerpregel. Voor travelpartijen is het leuk een vliegtuigje te gebruiken, eventorganisatoren kunnen dan weer denken aan het gebruik van een ballon of ster.
Relevantie blijft natuurlijk belangrijk. Ga daarom niet een symbool toevoegen aan je onderwerp als dit niet past bij je doelgroep of boodschap. Voeg bijvoorbeeld geen symbool toe aan je transactionele e-mails zoals een orderbevestiging of een remindermail.

2. Hou rekening met de techniek
Uit ervaring weten we dat niet iedere ontvanger je e-mails in eenzelfde client (Outlook, Hotmail, Gmail of een andere partij) ontvangt. Alle e-mailclients, behalve Outlook 2003, ondersteunen het gebruik van symbolen in de onderwerpregel. Zorg dus dat je test voor je gaat versturen. Of bekijk hoeveel van je ontvangers Outlook 2003 gebruiken. Zijn dat er veel, dan is het misschien geen goed idee symbolen te gebruiken.
Let dus op: Als je niet test en de client ondersteunt je gebruikte symbool niet, dan ziet de ontvanger enkel .

3. Gebruik split-run tests
Wil je helemaal zeker zijn of het gebruik van symbolen ook voor jouw e-mails een hogere open en click ratio oplevert? Voer dan een split-run test uit om te kijken of de e-mail beter resultaat oplevert met of zonder de symbolen in je onderwerp.

4. Overdrijf niet met Symbolen!
Als het gebruik van symbolen daadwerkelijk betere resultaten oplevert voor je campagnes, ga dan niet meteen overdrijven door iedere campagne en iedere onderwerpregel te vullen met symbolen. Men zit er niet op te wachten dat je plots e-mails met symbolen opvrolijkt alsof je een tienermeisje van 14 bent: “OMG I♥♥☼ JUSTIN BIEBER ♥♥☼ ”

Ik kan me voorstellen dat de meningen over het gebruik van symbolen in je onderwerpregel verdeeld zijn. Mijn advies hieromtrent is: ga vooral testen om te zien of het voor je beoogde e-mailcampagne werkt. Maar doe het niet als je er geen goed gevoel bij hebt. Heb je er al ervaring mee of wil je graag je mening over het gebruik van symbolen delen? Laat het me weten in de reacties hieronder!

Reacties