Hans van Schip
8 maart 2013 09:22
door Hans van Schip
Categorie:
Marketing

Google AdWords Overzicht – InfoGraphic

Binnen Google kan je met Google Adwords adverteren prominent aanwezig zijn in de SERP, Search Engine Result Page, oftewel de Zoekmachine Resultaten Pagina op Google.

Je denkt dan direct dat dit alleen iets is voor PPC-specialisten. Reclame op Google’s SERP heeft echter steeds meer en duidelijker invloed op de organische resultaten, zowel op de positie als op de resultaten.

Gisteren kwam ik op SEOmoz een mooie InfoGraphic tegen die mooi het “Google Adwords Landschap” anno 2013 laat zien. De infographic geeft een duidelijk beeld over de positie van de advertenties, waar staan alle AD’s. Eveneens geeft deze aan hoeveel advertenties er zijn, wat voor combinaties je tegenkomt en hoe vaak ze getoond worden in de SERP binnen Google.
In de InfoGraphic van SEOmoz hieronder zie je de antwoorden en hoe het eruit ziet. Onder de afbeelding heb ik de toelichting van SEOmoz weergegeven en krijg je nog wat toelichting en details. Door op de afbeelding te klikken, opent deze in het groot.

Google AdWords Landscape Infographic
Produced by SEOmoz. ©2013.

Hoe werd voor deze Google Adwords InfoGraphic onderzoek gedaan?

Ze verzamelde de gegevens van 10.000 pagina’s(SERP’s) via Google.com op een doordeweekse dag tijdens de normale kantooruren. Het ging dan uiteraard om de 1e pagina op Google. Personalisatie was natuurlijk uitgeschakeld en een nagebootste afgemelde Chrome-browser werd gecrawld. De belangrijkste advertentie blokken(die overeenstemmende DOM markers hebben) en de links binnen die blokken werden ontleed. Trefwoorden en categorieën werden verkregen met de KeyWord Tools van Google AdWords. Daarbij gebruikte ze 500 trefwoorden uit 20 verschillende categorieën.

Opmerkingen van de onderzoekers

De statistieken hierboven zijn berekend met unieke zoekopdrachten, niet door query-volume ook al lijken de resultaten erg op elkaar. Er werd bijvoorbeeld op 85,2 % van de gebruikte zoekwoorden een advertentie getoond. Volgens Google’s “global” volume zou die ad penetratie 84,5% zijn.
Er was vrijwel geen verschil in de samenhang tussen zoekvolume en de getoonde advertenties(r:-0,018), alsmede tussen de aanwezigheid van advertenties en Google’s concurrentie-metric(r:0,874). Dit is waarschijnlijk niet verrassend, aangezien “concurrentie” in wezen bepaald wordt door het aantal adverteerders in strijd voor een bepaalde zoekopdracht.

Trefwoorden of zoekwoorden die voortkomen uit onderzoek met de AdWords-Tools hebben natuurlijk meer kans commerciël gezien dan de “gemiddelde” zoekwoorden.
De percentages zijn dus niet indicatief voor het hele scala aan zoekopdrachten. De onderzoeken hebben gedraaid in gelijke aantallen gedurende verschillende periodes en verschillende dagen. De daarin behaalde resultaten waren redelijk overeenstemmend.

De SERP verandert voortdurend

Natuurlijk geeft deze InfoGraphic een momentopname. Veranderingen die Google op de SERP doorvoert bepalen continu de resultaten. Neem bijvoorbeeld het relatief nieuwe Google Shopping. De resultaten voor “betaald winkelen” ontdekten de onderzoekers van SEOmoz op bijna 20% van de zoekopdrachten die gebruikt werden. In tegenstelling tot de traditionele AdWords blokken, kunnen de resultaten kan betaald winkelen in meerdere posities en vormen op de SERP getoond worden die “nadrukkelijker” aanwezig zijn en daardoor uiteraard tot andere resultaten leiden.

Ook de traditionele top advertenties veranderen en verbeteren continu. Denk aan de verschillende, mogelijke extenties die je daar kan gebruiken zoals de site links, locatie, etc. Google zal zeker ook gaan experimenteren met nieuwe formats voor de bovenzijde en rechtsboven positie binnen de SERP. Ook het onderbrengen van AD’s op andere posities kan voor groeiende CTR en conversie gaan zorgen.
Dat dergelijke veranderingen snel gaan komen is niet onwaarschijnlijk. Als je bijvoorbeeld naar de enorme mogelijkheden met “Enhanced Campaigns” kijkt, zijn nieuwe mogelijke posities van advertenties snel te bedenken. Als jij en ik die zien, zal Google ze toch zeker gaan toepassen 😉

Door deze continue veranderingen worden de inspanningen die je doet op het gebied van Zoekmachine Marketing ook beïnvloed. Zowel binnen “betaalde” campagnes als binnen de organische resultaten en in samenhang met elkaar. Wanneer dus verschillende partijen of mensen binnen het bedrijf met SEA en SEO bezig zijn, is het zaak dat je zorgt dat ze wel met elkaar communiceren.

Reacties